Wednesday, August 25, 2010

susu menjadi keju

SUSU

Susu sumber utama kalsium dan protein berkualiti. Susu kaya dengan pelbagai jenis vitamin B,vitamin A dan D, fosfor dan asid amino tryptophan. Dalam setiap 100 ml susu mengandungi 67 kalori.
Kalsium yang mencukupi akan menjamin tulang dan gigi yang kuat. Selain membekalkan kalsium yang tinggi, segelas susu panas juga membantu memudahkan anda melelapkan mata. Kandungan tryphaton yang terdapat dalam susu membuat anda berasa rileks

PEMBUATAN KEJU

Susu drp sebarag jenis mamalia (lemmu-kata org gulau...hehe, kuda, unta, paus, manusia-ada penderma ka?) dicampur dengan RENNIN – enzim drp perut anak lembu/ kulat. Enzim tersebut akan memecahkan protein kasein dalam susu.
Kultur pemula drp strain bakteria tertentu yang menghasilkan perisa ditambah & gula laktosa difermentasi oleh bakteria kpd asid, pH akan menurun di mana kasein akan mendak menjadi dadih (curd)
Cecair berlebihan dipanggil whey dibuang ( @ ditambah pada makanan lain kerana banyak kandungan protein, vitamin dan lain2). Curd kemudiannya diinokulasi dengan bakteria khas.

Sebelum proses pematangan, curd terdiri darpd protein, laktosa / lemak (whole milk). So di sini mikrob berperanan
i) pemecahan laktosa  asid laktik, alkohol, asid volatil
ii) pemecahan protein  enzim proteolitik oleh Breribacterium lineus, Penicillium camemberli
iii) Lipase – penicillium raque forti (ejaan ntah betul ntah salah....salin ikut telinga yang mendengar) bertindak ke atas lipid  asid butirik, kaproik, kaprilik ( hasil ini yang memberi perisa kepada keju)

Monday, August 23, 2010

soalan ujian

Baik…sekarang kita bincang semula soalan ujian……..sebelum tengok soalan, kamu kena analisis dulu gambar rajah, kuarkan apa2 formula yang patut, tulis kat tepi soalan jawpan yang mgkin sebelum tengok jwpn….apasala kamu takut sangat nak menconteng kertas soalan objektif nih……. conteng jela, itu kan kertas kamu bukan kertas orang lain ponn..


Tengok soalan 1…….ciri di atas menunjukkan sifat2 sejenis gas. Apakah gas tersebut? Sebelum kamu tengok ciri2 dalam kotak yang diberi, tolong cari dulu ciri2 gas dalam jawapan pilihan….sekarang bolehla cari, tapi kalau dalam exam, semua ni kamu dah ingat…….nnt cuma tulis untuk pengukuhan…ingat?



Tolong tulis kat kertas masing2 yee……


A gas hydrogen à menghasilkan bunyi pop apabila diuji dengan kayu uji menyala


B gas oksigen à menyalakan kayu uji berbara


C gas karbon dioksida à mengeruhkan air kapur


D gas sulfur dioksida à melunturkan warna ungu kalium manganat berasid



Jadi sekarang ……senang tak nak cari jawapan...? senangkan, sekali imbas dah tahu jawapannya apa..



Soalan 2 : yang manakah padanan yang betul bagi gas X dan gas Y?

ni soalan elektrolisis, dah blaja masa form 2. ingat tak formula kimia water? H2O....jadi ada 2 Hidrogen dan 1 Oksigen...gas dalam tabung uji yang lebih banyak ialah gas Hidrogen, tabung uji yang kurang gas pulak gas oksigen...ingat nisbah 2:1 ……..mmmm……Paklong yang kat belakang tu boleh tak tolong diam…..kalau kamu tak nak blaja….orang lain nak belaja…..jd tolongla blaja diam…..apa? tak tahu camana nak diam….meh sini cgu tunjukkan cara camana mo diam….

Thursday, August 19, 2010

Application Of Vegetative Reproduction In Flowering Plants

  1. Vegetative – salah satu pembiakan aseks
  2. Vegetative reproduction – tumbuhan baru boleh tumbuh daripada sebarang bahagian vegetative (daun, batang, akar)
  3. Vegetative tidak melibatkan organ pembiakan
  4. Anak serupa dengan induk dan mempunyai bahan genetik yang sama
  5. Contoh tumbuhan yang membiak secara vegetative

Bahagaian tumbuhan

Contoh tumbuhan

Daun

Bryophyllum, Begonia

Batang

· Runner (batang rayap)

· Bulb (bebawang)

· Corm (umbisi)

· Rhizome

· Tuber (batang bawah tanah)

· Suckers ( tunas dari batang pokok)

· Grass, strawberry, water lily,

· Onion, daffodil, lily

· Yam,

· Ginger, kunyit, canna

· Potato

· Banana, pineapple

Akar

Carrot, tapioca, sweet potato

Pembiakan vegetative juga boleh dilakukan dengan kaedah artificial

  1. cutting (keratan) – sugar cane, rose, hibiscus
  2. grafting (cantuman)
  3. budding (cantuman tunas)
  4. layering (lenturan)
  5. marcottage (tut)
  6. plant tissue culture (tumbuhan kultur tisu)

apa cite???haha

A : cgu kata logam + sulfur → logam sulfida

B : betul, betul, betul

A : semua tindak balas logam dan sulfur akan menghasilkan sulfida logam, jadi betullah

B : tapi aku tak puas hati gak........

A : apasal???

B : apasal cgu tak nak wat eksperimen???aku suka tul kalau boleh wat eksperimen.......cerah sket biji mata.....xde la ngantuk sangat...mengadap buku, buku, buku

A : aiii....ko lupa ka? Bahan kimia ni kalau terdedah banyak2 bleh mandul tauuu... penyebab kanser gak tu......sebab tu cgu x suka sgt klu ada penglibatan ngan bahan2 kimia yang dangerous la kata orang

B : tapi........

Cgu : tapi apa yanggg oiii........

Mana latihan? dah siap ka belum.....yang dok susun radas sesuka hati tu apasal.....suh wat ikut prosedur dalam buku, kmu memandai2 wat prosedur sniri gak.......dah bagi briefing langkah-langkah keselmatan, kmu bukan nak dengar, mata asyik tengok apparatus, otak dok bayang apa aku nak buat dengan apparatus ni supaya gempak sket, lain dari yang lain baru cepat glamer

Bnyk kamu punya songeh...........

cepat balik ke tempat duduk, pantang cgu mengadap white board kejap jek, kaki kamu dah tawaf satu makmal....ni la pasal cgu malas bawa kmu masuk makmal. Buang sampah lagi merata2, asal cgu kasi kertas handout, kamu gunting2 buang dalam sinki, gam pon cgu kasi, kadang minta pen itu ini, tatau nak bersyukur, banyak la demand kamu. Cgu ni boring, boring, boring, asyik salin nota, eksperimen xnak buat, yang kamu, cgu bagi latihan pon xnak buat, pandai pulak complain cgu xbuat itu ini. Dah la tatau dok tempat baik kita dok kat kelas senang ikat kamu kat kerusi meja sniri. Bla...bla...bla...

A & B : adei.....sakit telinga.....jom..jom g wat latihan

FENOMENA DAN LANGKAH KESELAMATAN BERKAITAN DENGAN CAS

  1. KILAT
  • air hujan yang laju turun bergeser dengan awan menyebabkan awan bercas
  • cas negative yang terkumpul bahagian bawah di awan, cas positif di bahagian atas
  • cas negative (electron) yang melompat dari awan ke cas positif di permukaan bumi akan menyebabkan kilat
  • bangunan yang tinggi biasanya mempunyai konduktor kilat

  1. RAMBUT TERTARIK KE ATAS
  • rambut kering disikat dengan sikat plastik akan menghasilkan cas
  • cas yang sama akan menolak Antara Satu Sama Lain
  • menyebabkan rambut mengerbang

  1. TANGKI PETROLEUM
  • tangki petroleum akan tercas semasa bergerak akibat geseran antara tangki dan udara
  • cas-cas terkumpul boleh memanaskan dan menyebabkan letupan
  • rantai logam biasanya dipasang dari tangki mencecah jalan raya
  • cas akan dialirkan melalui rantai ini ke tanah

  1. KAPAL TERBANG
  • badan kapal terbang akan tercas apabila bergeser dengan udara
  • semasa mendarat, cas-cas terkumpul akan mengalir ke tanah melalui roda k.terbang


chapter 8 : essay question

1 (a) Explain what is meant by

(i) pollution [2 marks]

(ii) biodegradable pollutants [2 marks]

(iii) nonbiodegradable pollutants [2 marks]

(b) State some pollution problems caused by human activities and suggest ways to prevent them. [14 marks]














Rate of transpiration

Transpiration ialah keadaan di mana tumbuhan mengalami

  • kehilangan air
  • dalam bentuk wap air
  • melalui stomata

Ada beberapa faktor yang mempengaruhi transpiration

  • kelembapan
  • pergerakan udara
  • keamatan cahaya
  • suhu
Tapi..........................berdasarkan beberapa bahan bukti di bawah menunjukkan ada penambahan faktor2 lain yang menyebabkan kadar transpirasi agak malas menunjukkan diri....jd ada antara faktor tersebut perlu di atasi segera...



Bergossip semasa eksperimen
















namun masalah yang serius ini berjaya di atasi.........dengan menutup punca berlakunya gossip




Apa yang penting??? KERJAAAAAAASAMA

Ini pula menunjukkan berlakunya pemulauan terhadap seorang student yang terpaksa menjalankan eksperimen secara perseorangan..........

apa bleh buat.......kaji sorg2 lg bagus kan...xbanyak songeh

REPRODUCTION IN FLOWERING PLANT

Hari ni last day ye sebelum u all trial.xde la last sangat tapi kemungkinan last bagi cgu masuk kelas kmu..cgu nak pindah..heheh..kalau la dapat…xde la ...rilek2 jangan kecoh2..sebenornya skrg ni asyik meeting meeting, mmg dijangka kelas bio seterusnya pon cgu terlibat ngan meeting gak....so tajuk ni penting gak yang nak kena ingat jalan cerita iaitu: REPRODUCTION IN FLOWERING PLANT. Ada 3 perkara nak kena tahu:

  1. Formation of pollen grain
  2. Formation of ovule
  3. Double fertilization


ini la hal nya bila budak melayu belajar bio dalam BI…..agak biol bila nak remember the whole story…



jalan cite kita bermula dengan part of flower la…….takkan tak ingat, kan dah men label2 masa form 3 dlu2………pastu baru bleh masuk 3 perkara penting di atas





dipendekkan cite……wat latihan di muka surat 138 kot kalau cgu x silap…..


semua pelajar diam sambil tangan wat latihan…..ntah wat latihan ke wat latihan lain ke menyembang ke, tatau la cgu nak siapkan PEKA jap…..

“ cgu…..pe maksud floral ni…?” terkebil2 cgu, tu soklan pertama, punyala lama wat latihan baru sampai soklan 1. floral? Flora…..ooo flower le



Ooo...kena lukis flower la cgu?



Yaaa....idea yang baik......tolong lukis bunga ngan label2 sekali........alaaa...tersilap plak g tanya....padahal soalan suh Name a part of floral jerr


Cgu!!.....nak lukis flower yang mana? -cik dilah bertanya



Erk…..flowerlah…semua flower pong sama kan…..then si cgu terdiam dan berpikir….pastu dia ketawa sorang2..kaalau la bleh letak emoticon, si cgu nak letak emoticon dalam YM yang ketawa sambil berguling2 atas lantai tu.......



Bbdak tengok cgu ketawa terkebil2 tapi xtanya pe2 xde perasaan ingin tahu lagipun cgu dorang mmg cegtu, suka ati dia nak wat reaksi camana


Abih…xkan korang nak lukis flower horn kot…..camana nak label petal, sepal, anther, filament, pistil???