Wednesday, August 25, 2010

susu menjadi keju

SUSU

Susu sumber utama kalsium dan protein berkualiti. Susu kaya dengan pelbagai jenis vitamin B,vitamin A dan D, fosfor dan asid amino tryptophan. Dalam setiap 100 ml susu mengandungi 67 kalori.
Kalsium yang mencukupi akan menjamin tulang dan gigi yang kuat. Selain membekalkan kalsium yang tinggi, segelas susu panas juga membantu memudahkan anda melelapkan mata. Kandungan tryphaton yang terdapat dalam susu membuat anda berasa rileks

PEMBUATAN KEJU

Susu drp sebarag jenis mamalia (lemmu-kata org gulau...hehe, kuda, unta, paus, manusia-ada penderma ka?) dicampur dengan RENNIN – enzim drp perut anak lembu/ kulat. Enzim tersebut akan memecahkan protein kasein dalam susu.
Kultur pemula drp strain bakteria tertentu yang menghasilkan perisa ditambah & gula laktosa difermentasi oleh bakteria kpd asid, pH akan menurun di mana kasein akan mendak menjadi dadih (curd)
Cecair berlebihan dipanggil whey dibuang ( @ ditambah pada makanan lain kerana banyak kandungan protein, vitamin dan lain2). Curd kemudiannya diinokulasi dengan bakteria khas.

Sebelum proses pematangan, curd terdiri darpd protein, laktosa / lemak (whole milk). So di sini mikrob berperanan
i) pemecahan laktosa  asid laktik, alkohol, asid volatil
ii) pemecahan protein  enzim proteolitik oleh Breribacterium lineus, Penicillium camemberli
iii) Lipase – penicillium raque forti (ejaan ntah betul ntah salah....salin ikut telinga yang mendengar) bertindak ke atas lipid  asid butirik, kaproik, kaprilik ( hasil ini yang memberi perisa kepada keju)

No comments:

Post a Comment