Thursday, August 9, 2012

faktor rhesus dalam darah

Antigen merupakan suatu bendasing yang akan menyebabkan terhasilnya antibodi, yang sangat penting sebagai bukti berfungsinya sistem pertahanan badan seseorang. Darah seseorang dikatakan Rh-positif bermaksud darahnya memiliki antigen Rhesus dalam eritrositnya; sebaliknya darah yang Rh-negatif tidak memiliki antigen tersebut. Dianggarkan 85% penduduk mempunyai darah dengan Rh-positif, dengan kata lain, mereka memiliki antigen Rh atau diaktakan mereka itu Rh-positif. *Rh positif adalah sifat dominan.


Bahaya dari antibodi anti-Rh
Secara normal, darah tidak memiliki antibodi anti-Rh. Antibodi anti-Rh akan terbentuk di dalam darah seseorang yang mempunyai darah Rh-negatif jika darah Rh-positif masuk ke aliran darahnya. --> http://biology-aasharifah.blogspot.com/2010/08/analisis-kumpulan-darah-faktor-rhesus.html

Sebab trial dah dekat.....maka speed mengabihkan silibus anggaran dalam 140 kmj. nak explain lambat2, kang buang masa pulak. bila terang cepat2, bebudak tu pulak yang blurrr....jadi aku terpaksa ganti darah dengan donut dan faktor rhesus pula ganti dengan gula pada donut...
hahahh tak pernah aku ngajar tajuk ni dengan penerangannya seperti berikut:

"bila dalam badan kamu ada donut bergula ok la. gula pada donut tu dianggap sebahagian dari badan...tapi masalahnya bila donut takda gula terima donut yang bergula, badan akan mengesan gula sebagai bendasing dan seterusnya akan membina antibodi terhadap gula tersebut........ada faham?....." pastu baru bebudak dalam kelas mengangguk tanda faham... ; )
hahah...jangan jawab dalam exam pun dorang jawab donut jugak sudahla

No comments:

Post a Comment

Post a Comment