Wednesday, October 28, 2009

stomata

pada satu hari.............hari eksperimen

kelas biologi form 4 ader eksperimen untuk melihat kelibat stomata pada daun pokok...
kebetulan hari tu aku sapu bersih tuk biologi shj...jd ade la dlm 3,4 eksperimen skaligus aku buat....antaranya:
1. effect light intensity to rate of photosynthesis
2. melihat kehadiran stoma pada daun pokok

- yang beznyer.....2 eksperimen tu ada kaitan sket.....iaitu penggunaan pokok hydrylla
- aku suh bbdak tengok stoma pada daun tp budak tak nampak.....(mmg dorang spesies yang tak pandai adjust mikroskop pun)
- lepas aku adjust, nampakla tompok kecik- stoma la tu....
puasla bbdak tengok ...dorang ckp xnampak...-masa dorg tengok, tgn tu ade je mmemusing smpai kabur penglihatan
-aku adjust lg.....byk gak daun yg dorang amek.....ader yang jelas stomanya....tambah lg klu kita amek selapisan daun. kalau tebal, kurang jelas
sampai aku pun asyik gak menengok stomata....siap aku suh budak kira lagi stoma yang tak terkira tu.....
-sedangku melihat ttiba ada sorang budak bertanya...."cgu ada nampak ka stoma kat daun hydrilla?'
-tanpa ragu2 aku jawab nmpak jer...tp dorg tsengih2 dgr jwpnku
-lama kmudian lpas aku tgk2 buku rujukan, bru ku tahu knapa bbdk tu tsengih2

Ada pernyataan dalam eksperimen tersebut: daun yang tenggelam dalam air seperti hydrilla tidak mempunyai stomata.
owh.....

No comments:

Post a Comment